مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان بعد از ورود به کشورمان پس از سفر به روسیه و حضور در اجلاس گروه بریکس اظهار کرد: در این ۴۸ ساعت سفر به روسیه  دستاورد‌های خوبی داشتیم. این سفر اولین بریکسی بود که به عنوان عضو اصلی در آن شرکت کردیم.

وی گفت:‌ وظایف و رسالت‌های بریکس ۳ پایه داشت. اولین امنیت ملی کشور‌ها، دومین بحث اقتصادی و اجتماعی و دیگری بحث مردم، مشارکت‌های مردمی و بحث مالی بود.

وی افزود: نکته مهم این است که یکجانبه‌گرایی که آمریکا برای ارز و دلار ایجاد کرده و بسیار راحت همه را تحریم و مشکلات اقتصادی ایجاد می‌کند، برای بسیاری از کشور‌ها ناپسند بود. در این اجلاس بریکس بیش از ۳۰ کشور داوطلب حاضر بودند. همچنین روسای سازمان‌های بین المللی و رئیس سازمان ملل متحد نیز در این اجلاس شرکت کردند.

وی ادامه داد: صندوق بین المللی پول و صندوق جهانی، سیاست‌های آمریکا را دنبال می‌کند. بحث‌هایی داشتیم که بتوانیم صندوق دیگری ایجاد کنیم تا کشور‌ها با کمک یکدیگر سیاست‌های کنونی آمریکا را خنثی کنند.

پزشکیان گفت:‌ بریکس در این اجلاس قدرت خود را به جهان نشان داد که می‌تواند تحریم‌های آمریکا را خنثی کند و از طرف دیگر فرصت خوبی بود تا با روسای جمهور کشور‌های مختلف گفت‌وگوی‌های مهمی داشته باشیم. در این اجلاس گفت‌وگو‌های سازنده‌ای هم داشتیم.

وی تاکید کرد:‌ یکی از بحث‌هایی که با مصر‌ی‌ها داشتیم برای ما جالب بود. آن‌ها می‌گفتند اروپایی‌ها چهره‌ای از شما نشان می‌دهند که با واقعیت شما  بسیار فرق دارد و شما باید ارتباظ خود را با کشور‌های عربی بیشتر کنید. امیر امارات نیز  از حضور در ایران به شدت استقبال کرد و او هم معتقد بود که باید مشکلات را خودمان حل کنیم و اجازه دخالت دیگران را در مسائل خود ندهیم.

رئیس‌جمهور در انتها گفت:‌ امیدواریم دستاورد‌های خوبی با کشور‌های همسایه داشته باشیم. با چین، روسیه، ترکیه، بلاروس و سایر کشور‌ها گفت‌وگو داشتیم و این گفت‌وگو‌ها برای ما فرصت طلایی بود. تصور می‌کنم اگر آن چیزی که در این اجلاس بحث کردیم عملیاتی و گفت‌وگو‌ها اجرایی شود، توطئه‌های آمریکا و طرفدارانش به مرور خنثی خواهد شد.