مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کرد: انسان‌ها اختلاف نمی‌کنند مگر آن که زیاده خواهی آن‌ها را از راه حق دور کند. امام علی (ع) می‌گوید با مردم با مهربانی رفتار کن. صلح و امنیت در جهان مستقر نمی‌شود مگر آن که حقوق همه انسان‌ها در چارجوب انصاف رعایت شود.

وی ادامه داد: سوال این جاست که آیا جنگ امروز غزه دلیلش غیر از این است که متجاوزی به دنبال نادیده گرفتن حق دیگران است؟ و تا زمانی که زیاده خواهی‌ها ادامه داشته باشد جنگ و خونریزی ادامه خواهد داشت. آقای رئیس؛ با برنامه مبنی بر صلح و وفاق ملی موفق شدم اعتماد هموطنان خود را کسب کنم و قصد دارم موانع و جالش‌ها را بر طرف و مناسبات کشور را بر اساس واقعیت‌های دنیای امروز سازماندهی کنم.

پزشکیان افزود: مردم جهان در سال گذشته ماهیت صهیونیست‌ها را دیدند؛ صهیونیست‌ها در ۱۱ ماه بیش از ۴ هزار زن و کودک را شهید کردند و به تروریسم دولتی مشغولند و  به دفاع مشروع مردم آزادی خواهی که به آنها اعتراض میکنند میگویند ولی این اسرائیل است که  دانشمندان و مهمان ما را در سرزمینمان ترور می‌کند.  

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: مردم فلسطین چه کسانی که اکنون در سرزمین مادری شان حضور دارند و چه آنهایی که مجبور به ترک خانه و کاشانه شده‌اند باید در یک همه پرسی سراسری آینده خود را تعیین کنند. ما معتقدیم با چنین ساز و کاری می‌توان به صلحی پایدار رسید تنها از طریق از این طریق است که مسلمان یهودی و مسیحی می‌توانند در سرزمین واحد و در آرامش و به دور از نژاد پرستی و آپارتاید در کنار هم زندگی کنند.

وی ادامه داد: جناب رئیس ؛ به تاریخ معاصر منطقه نگاه کنید ،ایران هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده است و تنها در برابر تجاوز دیگران قهرمانان از خود دفاع نموده و متجاوزان را پشیمان ساخته است. ایران سرزمین هیچ ملتی را اشغال نکرده است، چشم به منافع هیچ کشوری نداشته است و بارها برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه طرح های گوناگون و همسایگان و مجامع بین المللی را پیشنهاد داده است. ما از ضرورت اتحاد منطقه و تشکیل یک منطقه قوی سخن گفته ایم. منطقه متحد و قوی بر چند اصل استوار است ؛ اول اینکه بپذیریم همسایه‌ایم و به لطف همسایگی همواره در کنار هم باقی خواهیم ماند. حضور قدرت‌های خارجی در منطقه موقتی و منشا بی ثباتی است. توسعه و پیشرفت ما و شما به یکدیگر گره خورده است.

وی ادامه داد: برونسپاری امنیت به کشورهای فرامنطقه‌ای به سود هیچ یک از ما نیست. دوم اینکه نظم جدید منطقه باید فراگیر و به سود همه همسایگان باشد. نظمی که منافع تک تک کشورهای همسایه را تامین نکند نمی‌تواند پایدار باشد . سوم اینکه کشورهای همسایه و برادر نباید منابع ارزشمند خود را در جهت رقابت‌های فرسایشی و مسابقه تسلیحاتی هدر دهند. منطقه ما از جنگ ،تنش‌های فرقه‌ای، تروریسم ،افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر ،کمبود آب، بحران پناهندگی ،تخریب محیط زیست و مداخلات خارجی رنج می‌برد. ما می‌توانیم با هم به این چالش‌های مشترک برای تامین آینده بهتر نسل‌های بعدی رسیدگی نماییم.

رئیس جمهور افزود: من رئیس جمهور کشوری هستم که در تاریخ معاصر خود بارها در معرض تهدید جنگ اشغال و تحریم قرار گرفته است. هیچگاه دیگران به کمک ما نیامدند به اعلام بی طرفی ما اعتنایی نکرده و حتی به کمک متجاوز آمده اند. ما به تجربه آموخته ایم که تنها می‌توانیم به مردم و توانمندی‌های بومی خود متکی باشیم. جمهوری اسلامی ایران مصمم است به تامین و تضمین امنیت خود نه ایجاد ناامنی برای دیگران؛ ما خواهان صلح برای همه هستیم و هیچ با هیچکس سر جنگ و دعوا نداریم . خواستار صلح و امنیت پایدار برای مردم اوکراین و روسیه ایم . جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ و تاکید بر لزوم توقف سریع درگیری‌های نظامی در اوکراین از هرگونه راه حل صلح‌آمیز حمایت می‌کند و معتقد است تنها از طریق گفتگو این بحران خاتمه می‌یابد.

پزشکیان خاطر نشان کرد: آقای رئیس، در جهان به هم پیوسته کنونی امنیت و منافع یک کشور با نابودی امنیت و منافع دیگران هرگز تامین نخواهد شد . ما نیازمند نگاهی جدید برای حل مسائل جهانی هستیم .چنین نگاهی می‌بایست به جای تهدیدها بر فرصت‌ها تمرکز کند بر مبنای همین منطق  تعاملی می‌توان فرصت‌های جدید را برای همکاری پدید آورد . ایران و قدرت های جهانی با نگرشی فرصت محور به برجام دست یافتند و ما در برابر شناسایی حقوق ایران و رفع تحریم ها بالاترین سطح از نظارت ها در حوزه هسته ای را پذیرفتیم.