محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه صف اول درباره اهداف سند انرژی اتمی بیان کرد: نواقص و کمبود‌هایی برای صنعت هسته‌ای مطرح و در جمع نخبگان نیز مورد سوال و با اتهام پراکنی نظام استکباری نیز همراه بود و لازم بود که ما با یک برنامه مدون اهداف صنعت هسته‌ای را روشن کنیم که در داخل کشور و در قالب سند ۱۴۲۰ با مشارکت نخبگان شش‌ماه بر روی آن کار کردیم. 

وی افزود: این سند تهیه شد و در بیست فروردین ۱۴۰۱ روز ملی صنعت هسته‌ای توسط شهید رئیسی رونمایی شد. درصدد بودیم تا صنعت هسته‌ای را برای مردم خودمان و جوامع بین الملل تعریف کنیم. سند cpf هم که عصاره‌ای از این برنامه بود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه دادیم. نقشه راه بومی‌سازی نیروگاه انرژی اتمی، توسعه راکتورها، توسعه رادیو دارو‌ها و... ذیل این سند بودند. 

اسلامی گفت: در بخش برق ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تا سال ۱۴۲۰ مد نظر بوده است و مطالعات و اقدامات اجرایی در حال اجرا هستند. سند توسعه سوخت هسته‌ای نیز در دستور کار ما قرار دارد. در برنامه هفتم، سه هزار مگاوات برق هسته‌ای مد نظر قرار دارد. 

در حال صادرات رادیودارو‌های ساخت ایران به ۵ قاره جهان هستیم 

وی ادامه داد: در کشور توسعه نیروگاه‌های اتمی با تاخیر آغاز شده و این شرایط سبب شده تا اکنون فقط از یک نیروگاه برخوردار باشیم. نیروگاه اتمی بوشهر فعال است و هزار مگاوات برق تولید می‌کند و این نیروگاه سال گذشته در دهمین سال فعالیت خود توانست ۷۰ میلیارد کیلووات ساعت برق به شبکه انرژی کشور تزریق کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: واحد‌های دوم و سوم بوشهر با فعالیت بیشتری در حال ساخت هستند و اکنون چهارهزار و ۵۰۰ نفر در این پروژه کار می‌کنند. در استان خوزستان نیز نیروگاه کارون در دست ساخت است و در استان هرمزگان عملیات اجرایی پروژه در حال پیگیری بوده و در سواحل مکران پروژه ساخت نیروگاه اتمی در حال انجام است.

اسلامی افزود: در مورد کاربرد‌های دیگر و متنوع فناوری هسته‌ای می‌توان به تولید رادیودارو‌ها اشاره کرد که رادیودارو‌های تولید شده در کشور را به ۵ قاره جهان صادر می‌کنیم و اگر شبکه پروازی منظم برقرار باشد؛ میزان صادرات ما بیشتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: افزایش ضریب دقت در بحث رادیودارو‌های تشخیصی و نیز اثربخشی این دارو‌ها و پایدارتر کردن ظرفیت تولید از جمله اهداف ما در این زمینه محسوب می‌شود. 

در تولید برخی از رادیودارو‌ها در جایگاه دوم و سوم جهان قرار داریم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: حدود ۲۰ نوع رادیودارو در فاز مطالعاتی و پژوهشی قرار دارد و امیدوارم تا ابتدای سال آینده مرکز ما به بهره‌برداری برسد. ما در تولید برخی از رادیودارو‌ها که اکنون جزء سبد محصولات سازمان انرژی اتمی ایران محسوب می‌شود در جایگاه دوم و سوم جهان قرار داریم و ایران به عنوان یکی از بازیگران مطرح و نامی در این عرصه از قابلیت پوشش نیاز و تولید انواع رادیودارو برخوردار است. 

وی ادامه داد: اکنون روند صادرات این رادیودارو‌ها برقرار است، اما به خاطر شیوع و گسترش کرونا تا قبل از سال ۱۴۰۰ روند صادرات متوقف شده بود که دوباره از سر گرفته شده است. 

تکمیل می‌شود...