به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، آخرین جلسه هیئت دولت سیزدهم، امروز به ریاست محمد مخبر و با حضور وزرای دولت برگزار شد.

در این جلسه وزرای دولت گزارشی از یافته‌ها و دستاورد‌های دوره تصدی خود ارائه دادند.


رشد اقتصادی بدون نفت

در ابتدا داود منظور، رئیس سازمان برنامه بودجه گفت: کمترین میزان نرخ بیکاری از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲، ۸.۱درصد بود که در ابتدای دهه ۹۰، ۱۲.۳ درصد بوده است و در طی این سه سال ثابت بوده است.

وی افزود: متوسط جمعیت شاغل از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲، ۲۲ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۵۰۶ نفر است و در سه ساله دولت شهید جمهور ۲۳ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۴۸۱ رسیده است.  

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در سه سال گذشته تعداد شاغلان یک و نیم میلیون افزایش یافته، ادامه داد: بیکاری جمعیت ۱۵ ساله از ۹.۲ درصد به ۸.۱ درصد کاهش یافته است.

منظور گفت: رشد اقتصادی بدون نفت در سال‌های ۹۰ تا ۹۹، ۲.۱ درصد بود، اما در سه سال گذشته به ۴.۴ درصد رسیده است. افزایش دوبرابر در متوسط رشد اقتصادی بدون نفت داریم.

وی با تأکید بر اینکه رشد غیرنفتی ما در سال گذشته به ۵.۷رسید و در تمام این سه سال گذشته بالای ۵ درصد بوده است، بیان کرد: رشد گروه صنعت در دهه گذشته منهای ۲.۳  درصد بود، اما در سه سال گذشته ۶.۹ درصد و از رشد منفی به رشد بالای مثبت و رشد گروه خدمات از ۴.۲ درصد به ۴.۵ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین اظهارداشت: در بخش تقاضای اقتصاد، هزینه مصرف نهایی و خصوصی مردم در دهه ۹۰ رشد ۱/۸ درصدی در سال داشته است؛ اما در این ۳ سال گذشته به‌طور میانگین ۷/۸ درصد  بوده است. این همان برخورداری مردم از ثمرات رشد است.  

منظور گفت: متوسط رشد هزینه‌های دولت ۷/۴ درصد بوده که تبدیل به خدمات برای مردم شده است. اما در سه سال گذشته به ۹.۴ درصد افزایش پیدا کرده است. کل رشد اقتصادی با نفت از ۰/۹ در دهه ۹۰ به ۵/۵ درصد به طور میانگین در ۳ سال گذشته رسیده است.  

وی افزود: در دهه ۹۰ شاهد کاهش تشکیل سرمایه با نرخ سالانه منفی ۴/۳ درصد بودیم. این میزان سرمایه سالانه مستهلک شده و جایگزین نشده است. این نرخ در ۳ سال گذشته به طور میانگین ۳/۸ درصد رشد مثبت در تشکیل سرمایه ثابت داشتیم.  

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان نیز بیان کرد: در ارتباط با صادرات وضع ثابتی را تجربه کردیم.

منظور در ادامه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه در بودجه عمومی شاهد این هستیم که در سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ تعداد پروژه‌های خاتمه یافته ۱۳۸۰ است، اضافه کرد: ارزش روز پروژه‌های خاتمه یافته در چهار سال گذشته ۵۵۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است. پیش بینی ما این است که تا پایان امسال این عدد باید به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.  

وی گفت: تعداد طرح‌های خاتمه یافته در سه سال گذشته ۲۰۰۰ طرح بوده است که پیش بینی این است تا پایان امسال به ۲۱۰۰ پروژه افزایش یابد.  

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین از افزایش سهم اعتبارات تملک در بودجه‌های استانی از ۳۱ درصد در سال ۹۹ به ۳۹ درصد در سال در سال ۱۴۰۳ خبرداد و اضافه کرد: یعنی نه تنها در سطح ملی تخصیص طرح‌های تملک افزایش یافته، سهم استان‌ها هم در تخصیص تملک افزایش پیدا کرده است.  

منظور تصریح کرد: یکی از شاخص‌های مهم عملکرد بودجه دولت تراز عملیاتی است؛ تراز عملیاتی یعنی تفاوت درآمد‌های پایدار با هزینه‌های جاری دولت؛ در سال ۹۹ این تفاوت نسبت به بودجه عمومی منفی ۳۰ درصد بود، یعنی حدود ۳۰ درصد درآمد‌های دولت از منابع سرمایه‌ای یا محل استقراض تأمین شده. در سال ۴۰۲ این عدد به منفی ۱۹ درصد کاهش پیدا کرده. یعنی ما به سمت درآمد‌های پایدار حرکت کرده‌ایم.
 
وی افزود: نکته مهم در بودجه دولت انتشار اوراق بدهی است؛ یکی از انتقاد‌ها به دولت این است که در این دولت اوراقی که منتشر شده یعنی بدهی برای دولت بعد عدد قابل توجهی است؛ در ابتدای دولت ۴۷۷ هزار میلیارد تومان مجموعه اصل و سود اوراقی بوده که دولت قبل منتشر کرده و تحویل گرفتیم. این ۴۷۷ ه. م رسیده به حدود ۸۷۰ هزار میلیارد تومان، از این رقم بخشی برای پرداخت تعهدات ۴۷۷ هزار میلیارد تومان مانده از دولت قبل است.


ارسال ۲۸۳ لایحه به مجلس در طول سه سال دولت سیزدهم / ۱۳۳ جلسه در صحن علنی با حضور وزرا برگزار شد

محمود حسینی‌پور، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز در این جلسه اظهارداشت: یکی از بزرگترین وظایف دولت، تعامل با مجلس شورای اسلامی است. تقویت لایحه محوری در این دولت در دستور کار قرار گرفت؛ در دولت دوازدهم در چهار سال ۲۲۰ فقره لایحه داشتیم و در سه سال گذشته ۲۸۳ فقره لایحه به مجلس شورای اسلامی ارایه شد.

وی افزود: حضور کم سابقه نمایندگان دولتی و دستگاه‌های دولتی در خصوص طرح‌ها و لوایح در ارایه نظرات کارشناسی؛ از سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، ۲ هزار و ۲۴۲ مسئول دولتی در کمیسیون‌های مجلس حاضر و توضیحات لازم را ارایه کردند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه برگزاری نشست‌های علمی در راستای ترویج و ارتقای دانش پارلمانی در راستان تقنین و نظارت که ۲۹ نشست انجام شد، ادامه داد: نشست تخصصی به منظور استفاده از ظرفیت علمی کارشناسان و صاحبنظران دستگاه‌های اجرایی که ۲۵ نشست در مجلس تشکیل شد.

حسینی‌پور گفت: حضور پررنگ وزرا و معاونان رئیس‌جمهور؛ ۱۳۳ جلسه در راستای رسالت و مسئولیت‌های مرتبط انجام شد. ۵۹۷ حضور موثر وزرا و معاونان در کمیسیون‌های مجلس انجام شد.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی سامانه جامع نظارت و ارزیابی شبکه پارلمانی دستگاه‌های اجرایی کار مهمی بود که انجام شد. تأمین نظر دولت در روند تصویب لوایح و طرح‌ها به میزان ۸۹ درصد از طریق جلب موافقت نمایندگان اقدامی استثنایی بود که انجام شد.

به طور میانگین ۲۶ درصد حقوق معلمان افزایش یافته است

رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش نیز در این جلسه با اشاره به اجرای رتبه بندی معلمان در دولت سیزدهم بیان داشت: تا این لحظه بیش از یک میلیون و ۵ هزار پرونده فرهنگیان برای انجام رتبه بندی بررسی شده و به طور میانگین ۲۶ درصد حقوق معلمان افزایش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه امروز شاهد مهاجرت معکوس کارمندان از دستگاه‌های دیگر به وزارت آموزش و پرورش هستیم و آیین نامه مسیر رشد معلمی هم در همین مسیر رخ داده است، افزود: رتبه بندی یک خاطره شیرین در خاطره معلمان بوده است. رتبه‌ها فقط ۵ سال اعتبار دارند و تنها بخشی از حقوق معلمان که باید برای آن تلاش کنند، رتبه است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بطحایی وزیر اسبق آموزش و پرورش در اردیبهشت ۹۷ از کمبود ۳۵۰ هزار معلم صحبت کرده بود و دکتر چهاربند در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بودند که تا پایان سال ۱۴۰۱ نیمی از کل معلمان کشور را از دست می‌دهیم.

صحرایی گفت: ما این بحران را مدیریت کردیم و به یک مساله مدیریت پذیر تبدیل شده است؛ بیش از ۱۰۵ هزار معلم در سال ۱۴۰۳ جذب می‌شوند و در مجموع در دولت سیزدهم ۲۶۳ هزار ردیف استخدامی به آموزش و پرورش داده شده است.

وی همچنین تأکید کرد: مصوبه تاثیر قطعی امتحانات نهایی در راهیابی به دانشگاه‌ها نیز باید گفت قانونی که در دو مجلس تصویب شد و به دو دولت ابلاغ شد، امروز اجرایی شده است؛ نتیجه اصلی آن مرجعیت به مدرسه و برنامه ملی و کتاب و معلم است و نتیجه فرعی آن عدالت است؛ رشد چشمگیر راهیافتگان به دانشگاه‌های برتر از مناطق محروم در ۷ استان کاملا مشهود است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هم لایحه تقویت مدرسه در دستور کار دولت  است و هم ماده واحده کاهش تنوع مدرسه‌ها و هم در برنامه هفتم چند حکم آمده و هم شیوه نامه ساماندهی معلمان بر این اساس اصلاح شده است، ادامه داد: در زمینه توجه به دانش آموزان تیزهوش نیز اقداماتی، چون اهدای باشگاه دانش پژوهان، اصلاح اساسنامه سمپاد، پرداخت شهریه چهار دهک پایین و کسب حدود ۴۰ مدال طلا در این دوره و در مجموع ۷۰ مدال طلا و نقره و برنز از افتخارات ماست.

صحرایی گفت: در بحث احیای امور پرورشی بیش از ۱۱ میلیون روز اردو در سال ۱۴۰۲ برگزار شد؛ اردوگاه‌ها احیا شدند؛ ۳۲ هزار پایگاه تابستانی فعال شدند و نهضت ملی اردویی شکل گرفته و همچنین نظام مقابله با آسیب‌های دانش آموزان (نماد) احیا شده و مهارت آموزی اولین و تنها آیین نامه‌ای بود که در پایان اردیبهشت در هیئت وزیران تصویب شد.

وی افزود: اولین و تنها سند ملی تربیت دوره پیش از مدرسه در این دولت تصویب شد؛ ۳۲ هزار مهدکودک در این دولت ساماندهی شدند و کانون پرورش فکری نیز در این مسیر فعالیت چشمگیری دارد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تقویت مدارس دولتی است ونکته دیگری بود که دستور کار شخص رئیس جمهور شهید بود و هم لایحه تقویت مدرسه  در دستور کاردولت است و هم ماده واحده کاهش تنوع مدارس و هم در برنامه هفتم چند حکم آمده است؛ و ساماندهی معلمان بر این اساس اصلاح شده است.

صحرایی گفت: دولت سیزدهم را رهبر انقلاب دولت کار، امید و حرکت نامگذاری کردند و من ۱۲ مصداق ازاین را برای آموزش و پرورش آورد ه ام. نکته اول، اجرای حقیقی سند تحول بنیادین بود که در دستور کار رئیس جمهور بودو هم دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی شد و هم دستور کار وزارت آموزش پرورش شد.

وی پنج اقدام مهم در سند تحول بنیادین را کاهش فاصله سند با صحنه خواند و ادامه داد: سند مدرسه در تراز تحول سندی بود که در شواری عالی آموزش پروش تصویب شد و الان در دستور کار قرار گرفته است. ماده واحده نقشه راه و تقسیم کار اجرای سند و از این موارد است و به ویژه اینکه سند تحول بنیادین بعد از ۱۲ سال و بیش از ۱۰ بار تاکید رهبر معظم انقلباب اسلامی توسط رئیس جمهور شهید اتفاق افتاد  و تا سال ۱۴۱۲ را برنامه ریزی کرده است  که انشالله دستور کار وزاری آموزش پرورش آینده خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: تقویت کمی و کیفی نظام آموزش تربیت معلم است و ۱۴ تحول ایجاد کرد مهمترین آن هیئت جذب مرکزی است  که برای دانشگاه فرهنگیان است. برنامه هفتم پیشرفت است که ۳۸ حکم برای آموزش پرورش دارد  و  در نهضت ملی مدرسه سازی است معروف است که در دولت سیزدهم ایران به کارگاه مدرسه سازی تبدیل شد.

صحرایی ادامه داد: بیش ۷ هزار مدرسه و بیش از ۳۳ هزار کلاس درس ساخته شد با جهت گیری در مناطق محروم و ۵همت تجهیزات به مدارس اختصاص یافت.

سفر‌های استانی در دولت قبل تقریبا تعطیل بود/ ۶۰ درصد مصوبات سفر‌های استانی مرحله اول اجرا شد

به گزارش آنا، محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور نیز در آخرین جلسه یکشنبه‌های هیئت دولت بیان کرد: در حوزه معاونت اجرایی و سرپرستی نهاد اقداماتی داشتیم، اما سند افتخارآفرین دولت سفر‌های استانی بوئد که ۴۸ سفر استانی برگزار شد ۱۱ شهرستان استان تهران اعضای دولت به صورت جداگانه سفر کردند.

وی با بیان اینکه با دستگاه‌های مختلف و استانداری‌ها جلساتی داشتیم و نهایتا مصوبات خوبی داشت ۵ هزار و ۴۰۰ مصوبه با ۴۰۰ همت در دور اول سفر‌های استانی و ۲ هزار مصوبه با ۱۸۱ همت در مرحله دوم سفر‌های استانی داشتیم، افزود: در دور اول سفر‌های استانی ۶۰ درصد مصوبات اجرایی شده که بیشترین سهم را سازمان برنامه داشته و نزدیک به ۱۹۰ همت اعتبار به مصوبات سفر‌های استانی تخصیصی داده است.

منصوری گفت: بخشی از آن دستاورد‌های عمرانی بوده و بخشی هم ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم بوده است

معاون اجرایی رئیس جمهور تأکید کرد: درباره سرپرستی نهاد ریاست جمهوری هم گزارش مرکز ارتباطات مردمی حاکی از برقراری ۵ میلیون و ۹۴۹ هزار مورد (حدودا ۶ میلیون مورد) از طریق پست و ایمیل و تلفن و حضوری داشتیم که ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره در سفر‌های استانی و بیش از یک میلیون در نهاد اتفاق افتاده است.

وی با بیان این مطلب که سفر‌های استانی در دولت قبل تقریبا تعطیل بود و امکان ارائه گزارش مقایسه‌ای نیست، ادامه داد: ۱۳ نهاد زیر نظر نهاد هستند که هر کدام گزارش‌های جداگانه‌ای ارائه داده اند. برخی ستاد‌ها هم در دوره شهید رئیسی تشکیل شدند. از تماس‌های مردمی هزار پرونده در مرکز مبارزه با فساد نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد که بیش از ۵۰۰ پرونده به نتیجه رسید.

منصوری گفت: صندوق کارآفرینی امید بر کارآفرینی اجتماعی متمرکز است که در این ۳ سال رشد بیش از ۳۰۰ درصدی در پرداخت تسهیلات داشتیم که این صندوق ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کرد یا در حفظ آن نقش مستقیم داشته است. برخی ستاد‌ها هم در دوره شهید رئیسی تشکیل شدند.

آرزوی پیام‌رسان ۲۰ میلیون کاربری داشتیم، الان ۴۵ میلیون کاربر داریم

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در جلسه هیئت دولت با ارائه گزارشی از سازمان متبوعش اذعان کرد: قابلیت میزبانی از سکو‌های میلیونی در کشور داریم و ترافیک سکو‌های داخلی تا ۱۲ برابر افزایش پیدا کرده است. یک روز در این کشور آرزو این بود که پیام رسان ۲۰ میلیونی داشته باشیم، امروز  با افتخار اعلام می‌کنیم پیام‌رسانی داریم که ۴۵ میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند و روزانه بیش از ۲۵ میلیون نفر از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند.  

وی با بیان اینکه در حوزه پست به سمت هوشمندسازی حرکت کردیم که دقت و سرعت تحویل مرسوله‌های پستی افزایش یابد، گفت: در حوزه تعاملات بین‌المللی ۱۱ تفاهم‌نامه با کشور‌های مختلف بستیم. بیش از ۱۰۰ میلیون دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی داشتیم. تجهیزات انتقال پر سرعت نوری فقط در ۵ کشور ساخته می‌شود، ما اعتماد کردیم الان این تجهیزات در کشور ساخته و صادر می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهارداشت: مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور برای بده و بستان اطلاعاتی دستگاه‌ها بایکدیکر است، تعداد اشتغالمان آن از ۱/۵ میلیارد در سال ۹۹ به ۸ میلیارد در سال سال ۱۴۰۲ رسیده است.  

زارع‌پور با اشاره به دستاورد‌های کشورمان در حوزه فضایی نیز تصریح کرد: در حوزه فضایی، با همت، همراهی و همدلی نیرو‌های مسلح، وزارت علوم و وزارت امور خارجه، به اندازه ۳ دولت پیش از دولت شهید رئیسی، پرتاب ماهواره داشتیم. ۱۲ پرتاب داشتیم و ۲ پرتاب دیگر هم هماهنگ شده و پرتاب سیزدهم به رودی انجام خواهد شد. برای اولین بار توانستیم با ماهواره‌بر بومی، ماهواره عملیاتی در مدار قرار دهیم. در پرتاب سیزدهم قرار است با یک بلوک انتقال مداری که ساخت داخل است، از ۳۰۰ کیلومتری به ۷ هزار کیلومتری برسیم.  

وی گفت: در حال ساخت بزرگ‌ترین پایگاه فضایی کشور را که بزرگ‌ترین در غرب آسیاست، در جنوب کشور هستیم. فاز اول آن ۶۵ درصد پیشرفت داشته است. اولین پرتاب از آنجا امسال انجام می‌شود و همچنین در حال پیوستن به جمع ۵ کشور منظومه‌ساز هستیم. سال گذشته بزرگ‌ترین قرارداد را با یک شرکت فضایی خصوصی بستیم.  

وزیر ارتباطات همچنین افزود: دولت در موضوع اقتصاد دیجیتال دولت همت کرد و از ابتدای دولت  یک هیئت دوم برای این موضوع تشکیل دادیم. سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی از ۶/۴ درصد به بیش از ۸ درصد رسیده است. بیش از نیم میلیون کسب و کار در سکو‌های داخلی شکل گرفته است. کار بزرگ در  توسعه ارتباطات ثابت صورت گرفت.

زارع‌پور تأکید کرد: پروژه فیبر نوری در دولت شهید جمهور کلید خورد و سرعت را تا ۱۰۰ برابر افزایش دادیم. پروژه فیبر نوری در ۶۰۰ شهر آغاز و در ۳۰۰ شهر تمام شده است. حوزه توسعه نسل پنجم تلفن همراه در ابتدای دولت سیزدهم ۱۰ سایت نسل پنجم بود و الان به ۲۰۰۰ سایت افزایش یافته است.

وی افزود: تعداد نسل چهارم ۳۳ هزار سایت بود و به ۴۴ هزار تا افزایش پیدا کرده است. ظرفیت شبکه مادر ارتباطی کشور به اندازه سه دهه پیش از دولت سیزدهم توسعه یافته است. ۸۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۳۰۰۰ روستای زیر ۲۰ خانوار درکمتر از سه سال به اینترنت پرسرعت متصل کردیم و ۹۸.۵درصد جمعیت روستایی کشور به اینترنت پرسرعت درسترسی دارند.  

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دوبرابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم. پنجره واحد خدمات دولت هوشمند شکل گرفت و ۷۵ درصد خدمات دولت از این طریق انجام می‌شود.

آیین‌نامه اعطای سرپرستی اصلاح شد/ ۱۳هزار میلیارد تومان جریمه وصولی در تعزیرات

امین‌حسین رحیمی، وزیر دادگستری نیز در این جلسه گفت: در دولت سیزدهم میزان جریمه‌های وصول شده ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است و در مقایسه با مدت مشابه در دولت قبل که ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود، افزایش قابل توجه دارد و حاکی از بازدارندگی در تکرار تخلفات است.

وی افزود: در دولت سیزدهم در پایان سال ۱۴۰۲، تعداد پرونده‌های مربوط به پرداخت دیه از بیت‌المال ۲۵۰ درصد افزایش یافت و از نظر مبلغ، میزان پرداخت ۴۰۷ درصد پرداخت افزایش پیدا کرده است و در مجموع بیش از سه هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

وزیر دادگستری راه‌اندازی مجتمع‌های شوق زندگی برای حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در یک سوم از استان‌های کشور را از کار‌های صورت گرفته توسط وزارت دادگستری بیان کرد و ادامه داد: در دولت سیزدهم آیین‌نامه اعطای سرپرستی نیز اصلاح شده است.  

رحیمی نیز تصریح کرد: تدوین پیش‌نویس لایحه حمایت از دانش سنتی (در مرحله بررسی کارشناسی)، تهیه پیش‌نویس لایحه حمایت از نمود‌های فرهنگ عامه، اجرای طرح‌های آموزشی ۶۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه تجاری‌سازی مالکیت فکری، امضای ۱۳ فقره سند همکاری حقوقی قضایی با کشور‌های مختلف در سه ساله دولت سیزدهم  که این عدد در مدت مشابه در دولت قبل ۹ فقره سند بوده است و همچنین برگزاری حدود ۳۰ نشست با کشور‌های مختلف به منظور رایزنی حقوقی قضایی  و اعزام و پذیرش ۴۷ هیأت تخصصی حقوقی-قضایی در عرصه بین‌الملل نیز از دستاورد‌های این وزارتخانه عنوان کرد.

وی افزود: تهیه و تدوین لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور و ارسال به مجلس شورای اسلامی (در نوبت صحن می‌باشد)، توسعه سامانه میز خدمت الکترونیک سازمان تعزیرات حکومتی و ارتقای خدمات الکترونیکی ازیک کارکرد، تکمیل طراحی و پیاده سازی سامانه جدید پرونده‌های قاچاق کالا و ارز در سازمان تعزیرات حکومتی و کسب رتبه اول در راه اندازی سامانه در بین دستگاه‌های متولی، کسب رتبه سیزدهم سازمان تعزیرات حکومتی در بین ۱۶۲ دستگاه اجرایی در استقرار دولت الکترونیک در ارزیابی سال ۱۴۰۲ سازمان فناوری اطلاعات را از دستاورد‌های وزارت دادگستری در دولت سیزدهم اعلام کرد.

وزیر دادگستری همچنین ایجاد زیر سامانه اسناد الکترونیکی و امحاء پرونده‌های راکد و اجرا و ساماندهی الکترونیکی و امحاء بیش از ۷ میلیون پرونده در سازمان تعزیرات حکومتی، کاهش متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها از ۳۷  روز در ابتدای دولت سیزدهم به کمتر از ۲۰ روز در پایان دولت سیزدهم، افزایش ۴۶ درصدی تعداد بازرسی گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات با حضور نمایندگان  وزارت صمت، جهاد و کشاورزی، بهداشت و درمان، اتاق اصناف و استاندارد نیز از دیگر دستاورد‌های سازمان متبوعش عنوان کرد.

صادرات محصولات نظامی ۳ برابر شد / رشد ۳.۵ برابری همکاری وزارت دفاع با شرکت‌های دانش‌بنیان

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح نیز در جلسه امروز عنوان کرد: وزارت دفاع در اکثر شاخص‌های عملکردی رشد جهشی داشته است. در میزان تولید تسلیحات، تجهیزات و سامانه‌های دفاعی و ارایه خدمات رشد ۲ برابری داشته‌ایم.

وی افزود: صادرات محصولات نظامی سه برابر شده همچنین در توسعه دیپلماسی دفاعی و ارتقای نقش وزارت دفاع در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی عملکرد قابل قبولی داشته‌ایم ضمن اینکه شرکت‌های همکار وزارت دفاع از ۵۷۰۰ به ۷۵۰۰ افزایش یافت.

وزیر دفاع با تأکید بر اینکه ارزش ریالی حجم همکاری با شرکت‌های خصوصی ۴.۵ برابر افزایش یافته و از ۳۲ به ۴۷ همت افزایش داشته است، اضافه کرد: بالغ بر ۶۰ درصد عملکرد تولیدی و خدماتی وزارت دفاع در همکاری با شرکت‌های بخش خصوصی انجام می‌شود که به اشتغال در بخش خصوصی کمک فراوانی کرده است.

امیر آشتیانی همچنین گفت: همکاری با شرکت‌های دانش بنیان از ۸۰۰ به ۱۳۰۰ افزایش یافته است که رشد ۳.۵ برابری داشته همچنین ۱۰ درصد سهمیه جذب به نخبگان از جمله کار‌هایی بوده است که دنبال کرده‌ایم.

وی افزود: در اخذ سند مالکیت املاک و اراضی نیرو‌های مسلح با اخذ ۲۶ هزار فقره سند مالکیت تک برگی به مساحت ۳۰۹ هزار هکتار، رشد ۱۹ برابری داشته است.  

وزیر دفاع با بیان اینکه میانگین حقوق بازنشستگان وزارت دفاع نسبت به سال ۱۴۰۰ دو برابر شده است و از ۱۸ تا ۲۰ میلیون افزایش یافته، تصریح کرد: پرتاب موفق موشک ماهواره بر سیمرغ و تزریق همزمان سه ماهواره در فضا، طراحی و ساخت موشک خرمشهر ۴، طراحی و ساخت موشک ابومهدی، دستیابی به قابلیت نقطه‌زنی موشکی، ساخت و تحویل‌دهی سامانه ۱۵ خرداد و آرمان که امکان درگیری همزمان با چند هدف را دارند.

از ۲ میلیون ۶۰۰ شغلی که ایجاد شده ۴۱ درصد به زنان اختصاص دارد

انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور شهید در امور زنان و خانواده در ادامه این جلسه در گزارش خود عنوان کرد: طرح مشاوره نوهمسران با همکاری پنج دستگاه در دو استان فعال است و در استان‌های دیگر در سال‌های بعد به آن ملحق می‌شوند.

وی افزود: طرح‌های منطقه‌ای و محلی با همکاری نهاد‌ها و بیش از ۵۰ سمن و کارگروه‌های مردم نهاد در زمینه هایی، چون هویت دختران، ازدواج آسان، پیشگیری از طلاق و کاستن از آسیب هایی، چون خودکشی و مشکلات از زنان سرپرست خانوار  و حمایت از زنان نخبه و تاثیرگذار در دست اجراست

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه بسیاری از کار‌هایی که در زمینه خانواده صورت گرفته، آثار خود را به دلیل ماهیت فرهنگی در آینده نشان می‌دهد و البته در همین مدت هم نوید‌های خوبی داشته ایم مثل کاهش۲.۷ طلاق، کاهش نزدیک به ۳۳ درصدی ازدواج دختران زیر ۱۵ سال و کاهش بیش از یک درصدی بیکاران که در بین فارغ التحصیلان به بالای ۲ درصد می‌رسد و افزایش یک درصدی اشتغال بانوان، اظهارداشت: از ۲ میلیون ۶۰۰ شغلی که ایجاد شده ۴۱ درصد به زنان اختصاص دارد؛ همچنین ۳۰ درصد مجوز‌های کلیه مشاغل و ۸۰ درصد مشاغل خانگی به زنان اختصاص دارد.

خزعلی تصریح کرد: حمایت از زنان سرپرست خانوار یکی از شعار‌های رئیس جمهور شهید بود که این دولت ۵ امکان را از نظر قانونی، تجهیز و حمایت از آنان فراهم کرد.

وی افزود: انتصاب زنان در شورای عالی تصمیم گیری، یکی از برنامه‌های شهید رییس بود ایشان  معتقد بودند زنان باید در تصمیم گیری‌ها حضور داشته باشند و شاید نخستین دولتی  بود که برنامه عملیاتی  و در برنامه معاونت زنان  ١٩ اقدام  تولی گری  و ۴۵ برنامه همکاری با  دیگر دستگاه‌ها تنظیم شده بود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ستاد ملی زن و خانواده دو جلسه داشته و جلسه دیگر بزودی برگزار خواهد شد، ادامه داد: صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار اختصاص پست هم طراز  به مشاوران زن در دولت  از زنان گرفته شده بود و این موضوع با تاکید شخص رئیس جمهور   صورت گرفت ضمن اینکه بیش از ٣٠ لایحه در حیطه تدوین و اصلاح قوانین انجام گرفته است که برخی  اجرایی و برخی دیگر به مجلس ارائه شده است.

خزعلی تصریح کرد: اختصاص یک درصد تکلیفی  یکی از مواردی  دیگر است که برای نخستین بار  به زنان و خانواده اختصاص یافته است که در زمینه کاهش ساعات کار، دور کاری، حق  اولاد، بازنشستگی پیش از موعود، حضانت و گسترش اختیارات حاضن  در حال همکاری با قوه قضاییه و برخی به صورت لایحه  و اصلاح  و تک ماده است.

وی با بیان اینکه اولین کاری که رئیس جمهور انجام دادند دستور دادند اعطای کارنامه  و مدارک به مادر انجام شود، اضافه کرد: اصلاح مواردی از جمله  قانون اصلاح جمعیت، برنامه توانمند سازی زنان سرپرست خانوار، اصلاح مرخصی  در بیماری  فرزند، لایحه  افراد فاقد  هویت، لایحه اهدای جنین، لایحه  چهار قلو که منجر به اهدا ٧٠ هزار زمین به  خانواده‌های پر جمعیت شده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور همچنین گفت: ۵ طرح ملی وارد عملیات شد، طرح زندگی  و باندگی برای آموزش والدین که  ٣ دستگاه  وارد عمل شدند همچنین طرح خانواده  و فرهنگ عامه  که  ۶ دستگاه وارد عمل شدند.

داعشی‌های سرگردان گسیل شده به ایران را دستگیر کردیم

به گزارش آنا، حجت‌الاسلام اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات نیز در آخرین جلسه یکشنبه‌های هیئت دولت با بیان اینکه بر اساس سیاست‌هایی که در طرح تحول رئیس جمهور شهید ابلاغ شد، اظهارکرد: وزارت اطلاعات رویکردی را نسبت به گسترش اطلاعات مردم پایه در پیش گرفت و با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به ایجاد فضای ارتباطی با مردم توانست بسیاری  از سرنخ‌های اطلاعاتی را پیگیری کند و با افکار عمومی ارتباط گرفت.

وی افزود: نکته دیگر هم افزایی بین دستگاه‌های امنیتی بود که در این دولت شکل گرفت و شاهد نتایج خوب آن در شمال غرب و جنوب شرق کشور هستیم.

وزیر اطلاعات تأکید کرد: یکی از مشکلاتی که در ابتدای دولت شاهد بودیم حضور گرو‌های ترور و اقدامات تخریبی علیه مردم و دارایی‌های اساسی و زیرساخت‌ها بود که با هم افزایی و برنامه صورت گرفته شاهد این امنیت هستیم و شکبه‌ها متلاشی شده و افراد دستگیر شده اند و برخورد‌ها صورت گرفت.

خطیب همچنین افزود: نکته دیگر این که با توجه به توقف جنگ سوریه و فعالیت‌های تکفیری و داعش‌های در سوریه، شاهد گسیل داعش‌های سرگردان از اتباع کشور‌های مختلف به کشورمان بودیم که با توانمندی کشور و نیرو‌های مسلح وزارت کشور و شورای عالی امنیت ملی امروز شاهد دستگیری کامل افراد انتحاری و انقماسی و فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در داخل کشور هستیم و یکی از اقدامات بزرگی که نتیجه هم افزایی بود این بود که ما از مردم و دارایی‌ها صیانت کردیم.

وی گفت: گسترش فعالیت و تبادل با سرویس‌های کشور‌های همسایه و کشور‌های مؤثر در زمینه اقدامات متقابل بود داشتیم، امروز تفاهم نامه فی مابین داریم که مهمترین نوافق امنیتی ایران و عراق بود که شاهد آرامش و امنیت در شمال غرب کشور هستیم.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه نکته دیگر که برای کشور طراحی شده بود ورود گسترده و ارزان سلاح و مهمات به کشور بود که با هماهنگی فراجا و تشکیلات امنیتی شاهد کشف گسترده این تجهیرات و امکانات و قاچاق‌ها بودیم که امروز تعداد قابل توجهی از آنها داوطلبانه اقدام به تحویل یا گزارش امکانات خود کرده‌اند، ادامه داد: با توجه به پیشرفت فناورانه گسترده اطلاعاتی و امنیتی در دنیا با یک بودجه ۱۰ برابری زیرساختی با پیگیری رئیس جمهور و مجلس و قانون بودجه توانستیم زیرساخت‌های امنیتی را گسترش دهیم و با رژیم صهیونیستی به خوبی مقابله کنیم.

خطیب تصریح کرد: کسانی که به ناحق و مظلومانه توسط رژیم‌های مختلف و غربی به اسارت گرفته شده بودند با تعامل و هم افزایی با وزارت خارجه موفق به آزادی آنها شدیم.

نیروگاه بوشهر که در سال ۱۴۰۰ در آستانه تعطیلی بود امروز رتبه اول بازدهی را دارد

به گزارش آنا، محسن اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این جلسه اظهارداشت: اقدام دیگر در بخش غیرانرژی موضوع رادیو دارو‌ها است. در این بخش ۲ هدف را دنبال میکردیم؛ یکی دقت تشخیص بالاتر رود و در بخش درمانی هم  مبارزه با سلول‌های سرطانی است.

وی افزود: در این مدت شش محصول جدید دارویی به بهره برداری رسید و ۲۰ محصول دیگر هم در دست بهره برداری قرار دارد تا سبد محصولات رادیو دارویی را از ۸۰ عبور کند.

اسلامی گفت: در بحث سایر فناوری ها، پلاسمای سرد و موضوع زخم دیابتی‌ها است که تا قطع عضو پیش می‌رود امروز با کلینیک‌هایی که راه اندازی شده امیدی را ایجاد کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه در بحث ۲۰ هزار مگاوات تولید برق در اجرای امر رهبری همه طرح‌ها شروع شده، سایت یابی شده و طرح‌ها در فاز‌های گوناگون در حال اجراست، تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ نیروگاه اتمی بوشهر به خاطر مشکلاتی که با طرف خارجی وجود داشت و بدهی داشتند امید نداشتند که تا سال بعد ادامه یابد، اما سال ۱۴۰۲ این نیروگاه رتبه اول بازدهی کشور شد و تولید آن به ۷ میلیارد و ۴۶۰ میلیون کیلووات ساعت رسید. واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه هم که ۲۰۰ نفر در آن مشغول بودند امروز بالای ۴۰۰۰ نفر در این پروژه مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: سال گذشته شرکت‌های دولتی سازمان انرژی اتمی در بهره وری رتبه اول را کسب کردند.

برای اولین بار خزانه داری هیچ تنخواهی را از بانک مرکزی دریافت نکرد

به گزارش آنا، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصادی و امور دارایی نیز در آخرین یکشنبه جلسه هیئت دولت اظهارکرد: هر دستاورد مثبتی که داشتیم تحت لوای حمایت‌های رئیس جمهور شهید بود همچنین تکمیل پروژه حساب واحد خزانه برای تمام دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی از ۷۶ هزار حساب به ۱۴ هزار حساب با فراگیری ۱۰۰ درصد انجام شد.

وی افزود: با تکمیل پروژه حساب واحد خزانه برای اولین بار خزانه داری هیچ تن خواهی را از بانک مرکزی دریافت نکرد. اجرای کامل پرداخت به ذی نفع نهایی حتی برای پیمانکاران طرح‌های عمرانی مانع از رسوب حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه در حساب‌ها شد.

وزیر اقتصاد گفت: تکمیل شناسایی دو سوم املاک و مستغلات شرکت‌های دولتی به صورت سامانه‌ای که از ۴۰۰ هزار فقره ملک در ابتدای دولت به بیش از یک میلیون و ۱‍۰۰ هزار فقره ملک رسیدیم.  

خاندوزی ادامه داد: سهم اوراق و استقراض از درآمد‌های بودجه‌ای در ۱۳۹۹، ۳۲ درصد بود در ۱۴۰۲ به ۱۵ درصد کاهش یافت و در ۱۴۰۳ به ۱۰ درصد خواهد رسید و برای اولین بار ارائه صورت‌های مالی تلفیقی دولت انجام می‌شود همچنین در حوزه مالیات ستانی شناسایی بی سابقه مودیان جدیدی از طریق سامانه‌ها و افزایش کل مودیان مالیاتی کشور از ۵.۵ میلیون نفر در ۱۳۹۹ به ۱۲.۵ میلیون نفر در ۱۴۰۲ رسید.

وی تأکید کرد: دو سال پیاپی کاهش نرخ مالیات بر شرکت‌های تولیدی از ۲۵ به ۱۸ درصد رسید و همزمان با ان افزایش میزان وصولی و سهم مالیات در تامین هزینه‌های جاری دولت از ۴۰ درصد به ۵۶ درصد در پایان ۱۴۰۲ رسید و همچنین معافیت مالیاتی برای سرمایه گذاری شرکت‌های بورسی موجب شد دو سال بیشترین میزان سرمایه گذاری مجدد در سرمایه بورسی کشور شکل بگیرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اجرای بدون حاشیه قانون مهم پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از پیشرفت ۱۰ درصدی تحویل به بالای ۹۵ درصد رسید، اضافه کرد: حذف فرایند کاغذ و رسیدگی در مالیات ارزش افزوده که ۳۷۰ هزار اظهارنامه در سامانه مودیان داشتیم ضمن اینکه وصول ۳۵ درصد درآمد‌های مالیاتی از طریق تمرکز بر ۷۰۰ شرکت بزرگ و وصول نیمی از مالیات مشاغل و اصناف کشور با تمرکز بر تنها یک درصد مودیان حقیقی.

خاندوزی در ادامه این جلسه قطعی سازی مالیات ۸۸ درصد مودیان حقیقی با اعتماد به ابراز خود آنها، جهش سهم پرداخت شهرداری‌ها که در دولت شهید جمهور به متوسط ۱۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، کاهش زمان رسیدگی در مرکز عالی دادخواهی از ۴۲ ماه به ۱۲ ماه، ساده سازی و شفافیت تمام شروط برای ۴۷۰۰ عنوان مجوز کسب و کار کشور، فعال کردن درگاه ملی مجوز‌ها و صدور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مجوز الکترونیکی برای اولین بار بدون حضور و کاغذ، تبدیل ۳ میلیون پروانه و مجوز کاغذی به شناسه یکتا، حذف ۱۱۰۰ شرط دشوار یا امضای طلایی از شروط مندرج در کسب و کار و اجرای ۳۴ مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت را از دیگر اقدامات انجام شده وزارتخانه متبوعش عنوان کرد.

به گزارش آنا، کمک به رفع ۱۰۰ هزار میلیارد تومان  طلب نیروگاه‌ها و صنایع از دولت  از طریق تهاتر یا ارائه اوراق به آنها، شکستن انحصار کارگزاری‌های گمرک پس از ۷ سال که  در تعداد کارگزاران گمرک در طول دولت مردمی ۱۰۰درصد رشد، شکستن انحصار چندساله مشاوران مالیاتی با ۱۷۵ درصد رشد در جامعه مشاوران رسمی، شکستن انحصار مربوط به نهاد‌های بورسی که تعداد نهاد‌ها از ۷۶۰ به بیش از ۱۰۰۰ نهاد، کاهش زمان استعلام از دستگاه‌های مجاور گمرک، از ۱۱/۵ روز به ۶/۵ روز در پایان سال ۱۴۰۲، کاهش تعداد بخشنامه‌هایی که دستگاه‌های حوزه تجارت خارجی و گمرک می‌پرداختند به حدود ۵۰ درصد از دیگر صحبت‌های خاندوزی در این جلسه بود.

وزیر اقتصادی و دارایی تأکید کرد: استقرار دستگاه‌های آشکارساز، معادل کل دوره دولت‌های قبل در این ۳ سال که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، کشفیات قاچاق در گیرمان را افزایش داد. افزایش بی‌سابقه ترانزیت کالا‌ها که به رکورد بیش از ۱۸/۵ میلیون تُن در سال ۱۴۰۲ رسید. شکستن رکورد ۱۶ ساله سرمایه‌گذاری خارجی و رشد ۱۳ برابری سرمایه‌گذاری‌های مصوب معتبر به نسبت دولت گذشته. آغاز به کار ۷۵۰ طرح با ارزشی قریب ۱۲ میلیارد دلار در طول دولت مردمی؛ این آمار غیر از پروژه‌های بزرگ نفتی با دولت روسیه و چین است.  

وی در ادامه این جلسه بیان کرد: رسمیت یافتن بسته دوم فایننس چین به صورت اهرمی و بازپرداخت اقساط ایران به توسعه اسلامی که توانستیم ۱۱ پروژه استانی را تامین مالی کنیم. تکمیل اطلس سرمایه‌گذاری کشور. انتشار صورت‌های مالی ۲۰۰۵ شرکت تحت یا مدیریت دولت یا دستگاه‌های دولتی برای اولین بار. این عدد در آغاز به کار دولت شهید رئیسی، صفر بود. سودآور شدن تمام بانک‌های دولتی جز یک بانک. ۲۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه بانک‌ها افزایش یافت. این سرمایه کل افزایش سرمایه در ۸ قبل دولت شهید رئیسی ۲۲۶ هزار میلیارد تومان بود.

خاندوزی گفت: کاهش بنگاهداری بانک‌های دولت و افزایش سهام غیرمرتبط بانک‌ها، تمرکز بر افزایش پرداخت تسهیلات خرد مردمی از ۱۳ درصد به ۱۸ درصد از دیگر اقدامات ما بود.

وزیر اقتصاد و دارایی همچنین در حوزه بازار سرمایه نیز بیان کرد: افزایش سهم بورس در تأمین مالی تازه بخش دولتی، افزایش نظارت‌های بی‌اغماض، افزایش بیش از ۶۰ شرکت پذیرفته شده در بورس و فرابورس، کوتاه کردن پرداخت سود سهام سهامداران خرد از ۸ ماه به ۴ ماه، افزایش میزان تأمین مال؛ در حوزه خصوصی‌سازی، واگذاری ۱۲ درصد هلدینگ بزرگ پتروشیمی خلیج فارس، واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به دو هلدینگ بانکی و پتروشیمی انجام شده همچنین ریل‌گذاری مولدسازی دارایی‌های دولت از ابتکارات این دوره است.

وی افزود: در حوزه اموال تملیکی، رشد ۶۰۰ درصدی مزایده‌های سراسری برخط که همه مردم دسترسی داشتند، رشد ۴۳۰ درصدی افزایش فروش کالاها، رشد ۲۰۰۰درصدی اعاده کالای متروکه به چرخه. افزایش واحد‌های مبارزه با پولشویی از ۳۵ در ابتدای دولت به ۵۰۰ واحد در پایان سال ۱۴۰۲، راه اندازی ۴۰ سامانه اطلاعات اقتصادی که موجب شناسایی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تراکنش اشخاص مظنون به پولشویی و محدود کردن چند هزار حساب بانکی تخریب‌گر بازار ارز یا قاچاق کالا.  

خاندوزی گفت: پیوستن ایران به عنوان عضو ناظر شورای مبارزه با پولشویی کشور‌های مشترک‌المنافع و عضویت در شورای مبارزه با پولشویی بریکس، و عضویت در شورای مبارزه با کشور‌های حاشیه خلیج فارس همچنین ریل‌گذاری اصلاح سیاست‌های اصل ۴۴ از دیگر اقدامات وزارت اقتصاد و دارایی در دوران دولت سیزدهم بود.

اولین و مهم‌ترین کاری که انجام دادیم تدوین نظام مسائل صنعت بود

به گزارش آنا، عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در این جلسه گفت: اولین و مهم‌ترین کاری که انجام دادیم تدوین نظام مسائل صنعت بود. کتابچه‌ای با موضوع تحلیل راهبردی از صنعت تهیه شده که به زودی منتشر خواهد شد.  

وی افزود: ما به سمت صنعت دانش بنیان صادرات محور رفتیم. به جای صادرات مواد خام و معدنی و فولاد به سمت ایجاد ارزش افزوده حداکثری رفتیم.  

علی‌آبادی ادامه داد: باید انرژی را جایی مصرف کنیم که جی دی پی حداکثری ایجاد شود. به جای رفتن به سمت صنعت مونتاژ وحداکثرسازی ساخت داخل به سمت صنعت دانش بنیان رفتیم و در این بخش سرمایه گذاری کردیم.

وزیر صمت با بیان اینکه در حوزه تحولات کالا رشد ۵۶ درصدی ارزش تجارت در کشور و ثبت رکورد جدید اتفاق مهمی است که در کشور افتاده است، اضافه کرد: با دیپلماسی فعال تعداد زیادی توافقنامه تجاری با کشور‌های مختلف امضا کردیم که در مراحل تصویب است.  

وی افزود: تمرکزمان را بر این گذاشتیم که بیخود جواز تاسیس ندهیم و جواز‌های تاسیس قبلی را به بهره برداری برسانیم. در تعداد پروانه بهره برداری ۱۷ درصد رشد داشتیم. در تعداد گواهی امضا‌های الکترونیک ۶۲۲ درصد رشد داشتیم.  

علی‌آبادی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰۰ مگاوات قبلا نیروگاه وارد مدار کردیم. امسال هم ۸۸۰ مگاوات به ظرفیت اضافه خواهد شد، تأکید کرد: انتقال آب به کرمان و یزد و اصفهان در حال انجام است. در اواخر امسال یا اوایل سال آینده به انتقال آب به زاهدان و زابل می‌رسیم.  

وزیر صمت گفت: در مردمی سازی بخش معدن اتفاق خوبی افتاده است. استخراج بیش از یک و نیم میلیارد تن انواع مواد معدنی، صدور ۳۳۱۹ پروانه اکتشاف، احیای و توسعه ۹۲۷ محدوده معدنی یا معدن غیرفعال و برگزاری ۱۶ هزار مزایده معدنی از رکورد‌های تاریخی کشور است.  

وی افزود: در بحث تنظیم بازار خود مردم مشارکت داده شدند. حدود ۴۰۳۳ بازرسی انجام و منجر به تشکیل پرونده شده است.

علی‌آبادی از دیگر اقدامات انجام شده وزارتخانه متبوعش عنوان کرد: کنترل مصارف ارز، چون در حوزه ارز دست و دلبازی می‌شد صفا طویل متقاضیان ارز وجود داشت، حرکت به سمت توسعه صادرات به منظور تولید ارز، یکی از چالش‌های صنعت موضوع انرژی است؛ در این دوره به سمت خوداتکایی صنعت در انرژی حرکت کردیم.

وزیر صمت ادامه داد:  تعریف پروژه‌های پیشران نظیر خودرو برقی؛ خودروی برقی چالش وزارت نفت است نه وزارت صنعت. برای از پیش رو برداشتن چالش سوخت باید به سمت تولید خودرو‌هایی که یا سوخت مصرف نمی‌کنند یا سوختشان از انرژی‌های تجدیدپذیر است حرکت کنیم؛ بدین منظور تاکنون حدود ۱۰ هزار خودرو برقی وارد کردیم در پایان سال این عدد از ۱۰۰ هزار بیشتر خواهد شد، بیش از ۱۳۰ هزار ثبت سفارش انجام شده است و تأمین ارز آن انجام شده است.  

وی با بیان اینکه در حوزه معدن بر توسعه زنجیره ارزش تمرکز کردیم و سرمایه‌گذاری در پائین دست معادن انجام شده، اظهارداشت: حل چالش‌های محیط زیستی با توسعه فن‌آوری به منظور کاهش آسیب به محیط زیست که امر بی‌سابقه‌ای بوده است. توجه به زیرساخت‌ها و پتانسیل‌های منطقه در فرآیند واگذاری مجوزها، تسریع و تسهیل و تدقیق صدور مجوز‌ها و صندوق‌های توسعه استانی برای جذب سرمایه‌گذاری خرد انجام گرفته است.

پارسال و امسال، سال طلایی ترانزیت کشور بود

به گزارش آنا، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه گفت: سال گذشته در ترانزیت رشد ۵۸ درصدی نسبت به سال قبل آن شاهد بودیم و امسال در این چهار ماه رشد ۵۶ درصدی را  ثبت می‌کنیم. با ادامه این روند از ۲۲ میلیون تن جابه جایی کالا در ترانزیت خارجی عبور می‌کنیم.

وی افزود: در احکام برنامه برای سال اول اجرای برنامه ۱۶ میلیون تن دیده شد و ۶ میلیون تن بالاتر از هدف برنامه امسال این رکرود ثبت می‌شود. در بخش جاده‌ای ۱۲ درصد به طول آزادراه‌های کشور نسبت به قبل از دولت سیزدهم اضافه شد و ۳۲۷ کیلومتر احداث آزادراه و بهره برداری رسید.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هشت درصد به طول راه‌های اصلی و بزرگراهی کشور در این دولت اضافه شد، ادامه داد: ۷۳۰۰ کیلومتر احداث راه روستایی داشتیم و ۳۴ درصد نسبت به مدت مشابه در حوزه احداث راه‌های روستایی رشد داشتیم.

بذرپاش گفت: در بخش هوایی بیش از ۲.۵ میلیون ظرفیت اعزام پذیرش مسافر در فردوگاه‌های کشور با بهره برداری از ترمینال‌های جدید افزوده شد. افزایش ۷۶۷ درصدی جابجایی مسافر بین المللی در بخش هوایی ناشی از رشد گردشگری داشتیم.

وی تأکید کرد: در بخش سرمایه گذاری عقد قرارداد با هند در بندر چابهار و عقد قرارداد با امارات در بنادر شمالی، عقد قرارداد در بندری در عمان با قطر صورت گرفت. ظرفیت بنادر از ۲۸۰ میلیون تن به ۳۰۰ میلیون تن افزایش یافت. ظرفیت بنادر کانتینری ما از ۷.۲ میلیون کانتینر به ۸.۷ میلیون کانتینر افزایش یافت.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ۱۶۷ پروژه با اعتبار ۴۴ همت توسط بخش خصوصی و عمومی در بنادر کشور به بهره برداری رسید.۴۰۵ پروژه با ارزش ۱۴۸ همت الان در دستور کار است و به مرور به بهره برداری می‌رسد.

بذرپاش با بیان اینکه بهره برداری از ترمینال فاز ۳ شهید کانتینری شهید رجایی صورت گرفت، تصریح کرد: پروژه لایروبی و احیای خلیج گرگان به بهره برداری رسید. پروژه ساخت و بهره برداری بندر خمیر و یک میلیون تن سیلو‌های مکانیزه غلات و همچنین پروژه ساخت و بهره برداری بندر سیریک و ساخت و تامین ۲۹۲ فروند شناور دریایی و تجهیزات استراتژیک بندری، ساخت بندر نخل ناخدا، ساخت بندر چم خاله، ساخت بندر بوم مسی و و ساخت بندر اروند کنار صورت گرفت.

وی گفت: توسعه ناو‌های کشتی دریای خزر به ۳۱ فروند رسید.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در حوزه مسکن نیز بیان کرد: مجموعاً ۱۰۰ هزار زمین در محدوده‌های شهری و روستایی به مدار ساخت نهضت ملی مسکن وارد کردیم. این اتفاق بی‌سابقه بود. در مسکن مهر تنها ۸ هزار هکتار زمین در محدوده‌های شهری و شهر‌های جدید وارد شد.  

بذرپاش ادامه داد: از ابتدای انقلاب تا قبل از سال ۱۴۰۲  با تاسیس بنیاد مسکن، ۸۰۰ هزار قطعه زمین روستایی به مردم داده شده بود. از سال ۱۴۰۲ و همین چند ماهه ۱۴۰۳، ۱ میلیون قطعه زمین روستایی در سامانه ثبت شده است. قبل از دولت شهید رئیسی، سالانه ۴۷ هزار پروانه در بافت‌های فرسوده صادر می‌شد  که در همین ۳سال، سالانه ۹۴ هزار پروانه صادر شده است.  

وی تأکید کرد: در قبل از این دولت، سالانه ۸۰ هزار قرارداد نوسازی مساکن روستایی منعقد می‌شد؛ در همین ۳ سال ۱۶۵ هزار عقد قرارداد انجام شد. بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰هزار عملیات نهضت ساخت مسکن ملی در دستور کار است که طبق آمار بانک مرکزی،  رشد تولید مسکن منفی ۶/۹ بود که در سال ۱۴۰۲، به مثبت ۷/۱ رسید.  

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: در حوزه مسکن، نظامات قانونی آماده شده است که دولت بعد به خوبی می‌تواند از آن بهره‌برداری کند. قانون ساماندهی بازار اجاره و مسکن اولین قانونی است که به دولت اجازه مداخله می‌دهد تا بتواند بازار را کنترل کند. ترانزیت، لجستیک و مراکز لجستیک به کمک دولت و مجلس تعیین تکلیف شد.  

بذرپاش ادامه داد: الزام به تنظیم اسناد رسمی در مقایل اسناد غیررسم، هم بساط بسیاری از تخلفات برچیده می‌شود و هم تسلط دولت و حاکمیت بر بازار املاک را فراهم می‌کند. ۱۸ شورای عالی مسکن برگزار شد. افزایش وام مسکن، تغییر کاربری‌ها، تخصیص زمین‌ها و … در آن تصویب شد.

رشد ۲ برابری سر مایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه دانش بنیان/ فروش۵۳۰ همتی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جاری

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز در این جلسه از اقدامات صورت گرفته در حوزه دانش‌بنیان‌ها سخن گفت و بیان کرد: اختصاص بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان منابع  برای پردازش مرزعه گرافیکی سازمان ملی هوش مصنوعی و همچنین بحث حمایت از جریان دانش بنیان کشور و گفتمان اقتصاد دانش بنیان یکی از گفتمان‌های محوری رئیس جمهور شهید بود.

وی افزود: مهمترین دستاوری که در دولت داشتیم هماهنگی بسیار نزدیک همه دستگاه‌های اجرایی و به شکل خاص وزارت اقتصاد و نفت و نیرو، صمت و آموزش عالی و بهداشت بود که همکاری خوبی داشتند. توسعه نهادی و ساختاری اقتصاد دانش بنیان یکی از دستاورد‌های حوزه معاونت علمی است که مقام معظم رهبری در محدود موضوعاتی که تاکید به توسعه ساختار و ایجاد ساختار دارند حوزه علم و فناوری است.

دهقانی فیروزآبادی تأکید کرد: همانطور که می‌دانید سازمان ملی هوش مصنوعی به همت رئیس جمهور شهید هفته گذشته افتتاح شد و با منابع پیشران معاونت علمی و صندوق توسعه ملی بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان منابع  برای پردازش مرزعه گرافیکی تامین شده است. بنیاد ملی علم از دیگر دستاورد‌های این معاونت است که ایران صاحب بنیاد ملی علم شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه فروش شرکت‌های دانش بنیان ۲۲۵ درصد رشد داشته که در سال جاری به ۵۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، ادامه داد: افزایش بیش از ۴.۷ برابری قر ارداد‌های بار اول است که متعلق به وزارت نفت است همچنین بیش از ۳۰ همت شامل ۲ هزار فقره ضمانت نامه‌هایی که صندوق‌های پژوهش و فناوری برای شرکت‌ها صادر کردند ضمن اینکه رشد ۲ برابری سر مایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه دانش بنیان قابل توجه است.

وی گفت: اتفاق بزرگ مربوط به نگاه راهبردی رئیس جمهوری است منابع عمومی، پروژه‌های پیشران و منابع متعلق به قانون جهش منابع معاونت علمی را پنج برابر افزایش داد ضمناً دستاورد شاخص حوزه دانش بنیان در تعاملات بین‌الملل از سال ۹۹ طبق اعلام گمرک ۲۹۶ میلیون دلار صادرات داشتیم سال گذشته این عدد ۲۵۲۰ میلیون دلار رسید یعنی رشد ۹ برابری صادرات شرکت‌های دانش بنیان و رشد چهار برابری در تعداد شرکت‌های صادر کننده و رشد ۲ برابری تعداد اقلام محصولاتی که صادر می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی همچنین خبرداد: در ۹ سال گذشته بیش از ۳۴۰۰ نفر از محققان کشور به  ایران بازگشتند که از این تعداد بیش از ۱۴۰۰ مربوط به سه سال اخیر است.

 

انتهای پیام/