به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی تارقلی زاده در نشست خبری اظهار کرد: اتفاقات مثبتی را از سال قبل در فدراسیون فوتبال شاهد بودیم و در یک هفته با فدراسیون فوتبال عربستان قرارداد امضا کردیم و بزرگ‌ترین اتفاقی که بعد از آن رخ داد این بود که رونالدو را به ایران آوردیم. این موضوع روحیه خوبی به جامعه ما تزریق کرد. این موضوع اتفاق شوک آور برای AFC بود، چون آن‌ها به دنبال این بودند که بازی‌ها را با VAR برگزار کنند و به خاطر همین ناچار شدند که این سیستم را به ما بدهند. این موضوع باعث شد شور و شعف خاصی در جامعه شکل بگیرد چون مردم آمدند و رونالدو و ستاره‌های دیگر فوتبال را از نزدیک دیدند.

وی با اشاره به اینکه درباره الزام VAR همه مطلع هستند، گفت: شاهد بودیم VAR در کشورهایی که اجرا شده، چه خروجی داشته است. نیازسنجی کشور خودمان را ببینیم. یک سالی در بازی استقلال و پرسپولیس، خاطرم هست از میدان آزادی تا میدان انقلاب به قاعده چند ساتنی‌متر شیشه خورده داشتیم. بسیاری از خودروها آسیب دیده بودند. جمعیت زیادی آسیب دیده بودند. همه دیدیدم در بازی استقلل و پرسپولیس با VAR، بازیکنان وظیفه خود می‌دانستند احترام بگذارند. VAR وقفه‌ای در بازی‌ها دارد، این موضوع می‌تواند به روند بازی کمک کند. با VAR در بازی استقلال و پرسپولیس، خون از دماغ تماشاگری نیامد. به دور از اینکه منصفانه بوده، خیلی برای سلامت بازیکنان مهم است.

مدیر روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال افزود: اولین چیزی که فیفا و AFC اعلام می‌کنند، سلامت افراد است. بنابراین وسیله‌ای است که برای سلامت افراد جزء ملزومات است. در بحث دولت هم آقای مخبر به سرعت پول در اختیار وزارت ورزش قرار دادند. بروکراسی اداری را دقیق نمی دانم ولی ریاست و دبیرکل فدراسیون تلاش کردند و به جلسات مختلفی رفتیم که یکسری افراد این الزام را نمی‌شناختند. توضیح دادیم و قانع کردیم تا VAR خریداری شود. متأسفانه ردیف‌های بودجه دولت را نمی دانم ولی زمان برد تا پول برسد. هاشمی وزیر ورزش نگران بود و جلسات بسیار زیادی را روزهای تعطیل گذاشتند. شرکت تجهیز را متقاعد کردند که چرا فدراسیون فوتبال باید تجهیزات VAR را بخرد و لیگ با این سیستم شروع شود. خدا را شاهد می‌گیریم رئیس فدراسیون فوتبال هیچ کوتاهی نکرد. همه در فدراسیون یک تیم بودیم. کاری که 5 تا 6 سال متوقف شده بود با سعی کردن به موفقیت رساندیم.

وی ادامه داد: با توجه به کمک‌های وزارت ورزش، صدا و سیما در لیگ آینده VAR را خواهیم داشت. سعی می‌کنیم ما لیگ را به صورت منصفانه برگزار کنیم. از نظر فیفا و AFC هیچ ایرادی ندارد چند بازی VAR نداشته باشد ولی ما باید منصف باشیم. VAR می‌تواند اشکال مختلف داشته باشد. VAR الیت و مینی داریم. برای بازی‌های جوانان هم 6 تا شرکت داشتیم که فیفا تأیید کرده و تضمین دارد. یکی از دلایلی که نمی توانیم VAR را بومی سازی کنیم ضمانت فیفاست. VAR شامل بخش‌های مختلف است. چند شرکت آن را می‌سازند.

تارقلی زاده خاطرنشان کرد: VAR مختص دپارتمان داوری است. اتاق VAR فقط در اختیار داوران است. دستگاه آن متعلق به فیفاست. بیمه و گارانتی دارد و هر اتفاقی بیفتد می‌توانیم به فیفا شکایت کنیم.

وی در مورد اینکه شرکت توسعه و تجهیز به تمامی قول‌های خود متعهد بوده، گفت: دیروز جلسه ای با تاج، ممبینی، نبی و طلا رئیس سازمان توسعه تجهیز و نماینده سازمان صدا و سیما در فدراسیون داشتیم. پسندیده معاون وزیر ورزش هم حضور داشت و وفاق خوبی در جلسه بود. در بحث پول، آقای طلا همکاری کرد. با مدیریت تاج این اتفاق افتاد. شرکت تجهیز محدودیت‌های حقوقی و بازرسی دارد ولی مسئله مهم برگزاری لیگ در 25 مرداد است. VAR برق نیست سریع راه بیفتد. 72 ساعت بچه‌های VAR نخوابیده بودند. VAR وسیله پیچیده‌ای است. تست و صحت سنجی آن توسط نهادها باید کنترل شود. برای هر کدام یک هفته تا 10 روز وقت می‌خواهیم. یک سیستم VAR بالغ بر 2 تن وزن دارد و مشتمل بر وسایل متعددی است. ساده انگاری آن مردم را گول می‌زند. به هر شرکت مورد تأیید فیفا امروز سفارش دهید، 7 ماه دیگر آماده می‌کنند. چون تقاضا در دنیا زیاد است.

مدیر روابط بین‌المللی فدراسیون فوتبال یادآور شد: VAR انحصاری و در اختیار فیفا است. ما در تحریم هستیم و امکان انتقال پول نداریم. از فرودگاه خودمان بیشتر از 10 هزار دلار نمی‌توانید ببرید. پس به راحتی تهمت نزنید که تهیه VAR ساده است. سود ورزشی آن برای ما از همه مهم‌تر است. اراده بر آوردن آن از سوی وزارت ورزش و شخص وزیر وجود داشت. پولی که به شرکت تجهیز رفت شاید نمی‌شد به فدراسیون فوتبال بیاید. دو ماه زودتر می توانستیم بیاوریم. انتقاد به چینی بودن درست نیست چون دستگاه کار خواهد کرد. کسی برای VAR جیبی ندوخته است. متأسفم برای آقایانی که سعی کردند جلوی پروسه VAR را بگیرند. آدم‌هایی که از داخل کشور ایمیل زدند به شرکت تولید کننده VAR تا به ایران ندهد، ایرانی نیستند. پول هنوز به حساب فدراسیون نیامده ولی توافق دیروز صورت گرفته است.

وی افزود: درصدد هستیم تا بتوانیم لیگ را با VAR شروع کنیم و اگر انجام شود چیزی کمتر از معجزه نیست. ولی قولی داده نمی‌شود و ناچار به شروع کردن لیگ هستیم. برای بازی‌های ملی و ACL الزام به داشتن VAR هستیم. همه 15 ورزشگاه‌مان را باید تجهیز کنیم. آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم.

ادامه دارد...

انتهای پیام/