برگزاری هشتمین کنفرانس جامع مدیریت بحران امروز شنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران آغاز شد.

در این کنفرانس مهدی زارع استاد پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله و دبیر علمی کنفرانس، پیروز حناچی استاد دانشگاه تهران و شهردار سابق تهران، سحر تاج‌بخش معاون وزیر راه و شهر سازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور، پیرحسین کولیوند، رئیس هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، محمدحسن نامی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران حضور دارند.

زارع درباره خطر زلزله و مخاطرات زلزله و شرایط لرزه خیزی تهران گفت: در شهر تهران زلزله‌های زیادی نبوده است، اما در پیرامون تهران شاهد زلزله‌های متعددی بوده ایم.

وی افزود: آخرین نتایج مدل سازی‌ها نشان می‌دهد پهنه تهران در خطر بیشتر زلزله قرار گرفته است. دو زلزله ملارد و دماوند سال ۹۶ و ۹۹ در اطراف تهران بودند که هر دو تهران را لرزاندند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: توسعه مناطق شهری به ویژه منطقه ۲۲ در مجاورت مرز بین کوه و دشت و محدوده گسل قرار گرفته است. یا مثلاً در ولنجک برج‌های دوقلو در مرز گسل شناخته شده احداث شده است.

وی بیان داشت: تعیین محل و ساخت برج و هتل سی طبقه در ولنجک در بلوار دانشجو و تعیین محل ورزشگاه در شهر آفتاب نیز در جنوب تهران نیز در محدوده گسل است.

وی درباره فرونشست زمین گفت: نکته مهمی که اکنون من من بدان توجه دارم اینکه طی ۷ تا ۸ سال اخیر عوامل محیطی در لرزه خیزی و گسلش در فرونشست زمین تأثیر داشته و هر جا برداشت بی‌رویه آب در سه دهه اخیر بوده بر گسل‌ها اثر گذاشته است.